Comeback
Experimentet dag 1. Det är bara att inse faktum. Jag är snuskigt nära 40 och totalt omsprungen. Ska jag behålla jobbet så måste jag göra en Foppa, jag måste komma i form igen och göra come back.
Jag trodde i min enfald att jag hängde med hyggligt. Tillsammans med min sambo byggde jag en sajt 2002, där vi bloggade om vår älskade dotter Minnas alldeles för korta liv. Vi bloggade mest för familjens och vännernas skull. Det var ett sätt för oss att berätta för dem hur vi, och framför allt Minna, mådde. Samtidigt hade det en terapeutisk effekt på oss. Det var skönt att skriva av sig helt enkelt.
Minnas hemsida finns kvar, som en virtuell minnessten och ett stöd för andra familjer i samma situation som oss. Vi får fortfarande samtal från människor som vill prata med någon som upplevt det helvete som de går igenom nu. Vi är inga proffs på detta bara för att vi bloggat om vår dotter, vi har inga svar, utan kan bara berätta hur vi upplevde det. Ändå väljer många att prata med oss framför psykologer och doktorer.
Idag är det inte längre självklart att du söker läkarhjälp när du är sjuk, pratar med banken när du har ekonomiska problem eller ens polisen om du blir utsatt för brott. Det finns nya sätt, bättre sätt, att hitta information och söka stöd och hjälp.
Jag borde ha insett kraften redan då när hundratals människor plötsligt följde vår dagliga kamp. Men det slog mig inte ens när Aftonbladet Söndag skrev om Minnas blogg. Vi satte punkt för bloggandet i och med begravningen. Vi segade oss tillbaka till Bolibompalivet med Minnas lillebror Max, Corn Flakesfrukostar, tunnelbaneträngsel, basketcoachande och en och annan hårdrocksfylla.
Varje dag pratar vi om kommunikation på jobbet. Det är ju mitt jobb. Men ändå har jag inte hängt med tillräckligt. Det var först i morse på sidan 32 i Jens Lapidus Aldrig Fucka Upp, som jag tittade upp från mitt bussäte någonstans vid Roslagstull och tänkte: helvete.
Det var något som jag och den sociala nätverksgurun Magnus Hansson snackade om igår som poppade upp i skallen som ett brustet blodkärl. Det var något om kraften i sociala medier som Facebook och Twitter. Den lavinartade kraften som får direktreklam, broschyrer och kataloger att framstå som T-Rex. En gång dödligt farliga, idag, om inte utdöda, så näst intill. Nu gäller nya rådgivare, nya debattörer, nya sätt att kommunicera och marknadsföra. Borta är kontrollen. Det är nätets lag som gäller. Det är bara att acceptera. Eller dö.
Tre övningar för att komma i form igen
1. Börja blogga
2. Börja använda Twitter & Facebook
3. Skapa en lyckad kampanj med dessa tre ingredienser